perjantai 12. joulukuuta 2014

PSYKOFYYSINEN SIIVOUSRITUAALI KÄYNNISSÄ

Tätä vuotta on jäljellä enää 20 päivää. Mulla on jotenkin ihanan levollinen ja vahva olo uuteen vuoteen siirtymisestä! Tuntuu, että tää kulunut vuosi on nivonut yhteen monta jo aiemmin käynnistynyttä prosessia niin päässä, kehossa, työ- kuin yksityiselämässäkin. Vuoden viimeiset metrit on mulle aina sellaista tietynlaista tilinpäätösaikaa. Jeps, firmani tilikausi päättyy, mutta viimeistään joulun pyhien kynnyksellä käynnistyy myös jokavuotinen henkilökohtainen tilintekoni ja siihen liittyvä siivousvimma. Enkä tarkoita pelkästään kodin siivoamista, vaikka se kuulukin vahvana osana tätä psykofyysistä rituaaliani…


Käyn yleensä useiden päivien ajan läpi vuoden aikana pinoihin kertyneet muotilehdet, vaatekaapin, kellarin, maustehyllyn ja -kaapin, kuivakaapin, kirjahyllyn, työpöydän laatikot ja lokerot, jne. Samalla kun teen tuota kaikkea, tuuletan vahvasti myös pääni sisällä. Pölyjen pyyhinnän lomassa mietin mennyttä vuotta, puntaroin hyviä ja ei niin hyviä hetkiä. Samalla kuikuilen kohti tulevaa vuotta, ja mietin mitä kaikkea siltä odotan. Viimeistään uudenvuoden aattona, tai ihan viimeistään alkavan vuoden ensimmäisenä päivänä, istun itseni kanssa alas ja summaan puhtaassa kodissa tätä kaikkea! Usein olen kirjannut pohdintojani ja summa summarumeitani ylös, hahmotellut suunnitelmia ja piirrustellut mind mapeja. Tai sitten olen vaan nököttänyt cavalasi kädessä tyytyväisenä siitä, että uusi vuosi alkaa puhtaalla mielellä (lattialla)! :)


Tänä vuonna tuo siivoamis- ja tuuletusprosessi käynnistyi ennenaikaisesti, nimittäin jo kesälomani aikana heinäkuussa. Tai oikeastaan se on käynnistynyt jo pari vuotta sitten, mutta kesällä sain sovittua itseni kanssa, että nyt on vihdoin tullut aika nivoa kaikki roikkuvat irtopiuhat yhteen. Siitä saakka olen käynyt kaiken työkuhinan taustalla läpi itsekseni (ja tiettyjä juttuja täällä blogissa) niitä asioita, joita tuolla pään sisällä on pyörinyt viime vuosien aikana. Olen kirjoitellut tästä orastavasta oikean suunnan vainustani jo noista kesän ensipostauksista lähtien. En vieläkään osaa tarkalleen sanoa mitä se käytännössä tarkoittaa, mutta sen tiedän, etten ole pitkään aikaan odottanut vuoden vaihtumista näin paljon, kuin nyt.


Tänään tunnen flunssaisesta olosta huolimatta, että mun ajatus on kirkas. Vaikka nenä onkin tukossa, on viime viikkojen pään sisäinen sumu hälvenemässä. En vielä sano, että se on hälvennyt kokonaan, mutta ainakin sen verran, että näen eteenpäin! :) 2014 tulee jäämään omiin historiankirjoihini vuotena, jolloin ymmärsin vihdoin kuunnella itseäni. Olen luullut kuunnelleeni koko ajan, mutta vasta nyt olen ymmärtänyt mitä oikeasti tarkoittaa kuunnella. Olen aiemmin kyllä kuullut omat toiveeni ja tarpeeni, mutta olen antanut muka tärkeämpien asioiden, yleensä työ-sellaisten mennä edelle. Jatkuvasti! Nyt olen vihdoin KUUNNELLUT.
En vielä osaa laittaa sormeani tarkasti siihen kohtaan, tai edes osoittaa ihan tarkkaa suuntaa mihin olen menossa, mutta menossa olen, sen tiedän satavarmasti! Kaikista iloisin olen siitä, että me kuljetaan kehon ja mielen kanssa kohti sitä jotain yhdessä, käsi kädessä. Tuuletetaan, siivotaan, järjestellään ja putsataan kaikki yhdessä; pään sisältä ummehtuneita ajatuksia ja ajatusmalleja, siellä riittävän pitkään pyörineitä skriptejä. Samalla järjestellään yhteistä tilaa ja aikaa meille kaikille. Tämän myötä oon toivottavasti pian valmis avaamaan puhdistuneen kehon, mielen ja kodin ovet ja ikkunat apposen ammolleen, ja antamaan raikkaan ilman sekä uusien ajatusten ja ideoiden tulvia sisään! Toistaiseksi kuitenkin jatkan vielä siivoamista… :)


Pääsette lukemaan lisää tästä loppuvuoden siivousrituaalistani parin viikon kuluttua ilmestyvästä Kodin kuvalehdestä! Toimituksessa olivat saaneet vihiä, että siivoilen aina kuluvan vuoden kuonat pois alkavan tieltä, ja pyysivät mut mukaan eri tyyppisistä siivoajista kertovaan juttuun. Voin jo paljastaa, että puhuttiin henkisen siivoamisen lisäksi kodin siivoamisesta muutenkin, enkä ole sen suhteen kovinkaan mallikelpoinen kansalainen… :D Lehti ilmestyy muistaakseni tiistaina 30.12., laitan tänne sitten huutelua, kun on kaupoissa!

Ihanaa viikonloppua!!!

Photobucket

Ps. Tämän postauksen hassuttelukuvat on uudenvuodenaatolta 2009.

8 kommenttia: